Η δεκαετία του 50 είναι σίγουρα η πιο κολακευτική εποχή
για την γυναικεία σιλουέτα, τονίζει τις γραμμές του σώματος, το στήθος, τη μέση
και την περιφέρεια.
Jacques fath design |
Η δεκαετία αυτή είναι γεμάτη από χαρά και αισιοδοξία.
Στην μόδα τότε ήταν το να γίνεις γονιός, μια χαρούμενη μητέρα, όπου αποδεικνύετε
από την έκρηξη γεννήσεων εκείνη την εποχή. Το όνειρο κάθε γυναίκας είναι να
γίνει μια μοντέρνα μαμά και νοικοκυρά. Οι
τεχνολογικές εξελίξεις, όπως η ηλεκτρική σκούπα, το ψυγείο και ο ηλεκτρικός
φούρνος επιτρέπουν στις γυναίκες να ζουν έξω από την κουζίνα. Η έλευση της
τηλεόρασης σχεδόν σε κάθε σπίτι αλλάζει τους ανθρώπους.
Το μάκρος της φούστα γίνετε κάτω από το γόνατο και καταλήγει στην μέση της γάμπας.
Φορέματα σε γραμμή Α, στράπλες για βραδινές εμφανίσεις και φορέματα με κόψιμο
πουκάμισου. Κλος φούστες, αμάνικα πουλόβερ που συνδυάζονται με ζακετάκια στο
ίδιο χρώμα, παλτό που τονίζουν την μέση με ζώνες και βερμούδες.
Χρώματα που επικρατούν εκείνη την εποχή είναι το ασπρόμαυρο και τα παστέλ
και από σχέδια το πουά και το εμπριμέ.
Τα αξεσουάρ στην δεκαετία του 50 είναι οι μεγάλες τσάντες ή μικρές κομψές.
Μαντήλια στο κεφάλι, πέρλες που αγκαλιάζουν τον λαιμό και γυαλιά σε σχήμα
πεταλούδα. Απαραίτητα τα γάντια τα οποία ταιριάζουν αυστηρά με το παπούτσι, τη
τσάντα και το φόρεμα ή το ταγιέρ. Ζώνες που τονίζουν την μέση. Κομψά πέδιλα, γοβάκια
με μύτη και κάνουν εμφάνιση τα ψηλοτάκουνα. Βελούδινα καπέλα με ή χωρίς βέλο.
Ο Christian Dior προκαλεί ξανά αίσθηση ανεβάζοντας το μήκος της φούστας
στα λίγα εκατοστά κάτω από το γόνατο και συνδύασε την ραπτική με τα γράμματα της
αλφαβήτου. Έτσι γεννιέται η γραμμή Α,
στενή στο πάνω μέρος και ανοιχτή κάτω, η γραμμή Υ, ανοιχτή στην πλάτη και στενή
προς τα κάτω και η γραμμή Η, ίσια και αυστηρή.
Christian Dior |
Ο Cristobal Balenciaga διακρίνεται στο σχηματισμό μεγάλων και καμπυλωτών πτυχώσεων
στα ρούχα, με δημιουργίες από σταθερό χονδρό μετάξι και ταφτά όπου μοιάζουν με
γλυπτά.
Cristobal Balenciaga |
Ο Θάνατος του Dior το ΄57
συγκλόνισε τον κόσμο της μόδας και ανακηρύσσεται διάδοχος του ο Yves Saint Laurent, ο οποίος εργαζόταν στον οίκο μόδας του Dior,
λανσάρει την γραμμή τραπέζιο, γνωστή ως γραμμή «σάκος». Ώμοι χαλαροί για την
γραμμή αυτή και επικρατεί η λαιμόκοψη bateau, ντεκολτέ που πέφτει χαμηλά αφήνοντας ακάλυπτους του ώμους γνωστό ως και χαμόγελο,
συνδυάζεται με γεωμετρικά καπέλα.
Yves Saint Laurent |
Το ΄58 η σιλουέτα αλλάζει πάλι και γίνεται τραπέζιο. Τα μανίκια γίνονται ¾ και
οι ώμοι φαρδαίνουν. Το τακούνι στιλέτο καθιερώνεται και ο Dupont ανακαλύπτει το λύκρα. Το λύκρα χρησιμοποιείται σε
φορέματα και φούστες δίνοντας όγκο.
Στην Ελλάδα ο Ντίμης Κρίτσας ανοίγει το ατελιέ του δίνοντάς μια νότα
γαλλίκης φινέτσας. Ο Κρίτσας δούλεψε με τον Balenciaga και τον Jacques Fath. Το ΄54
επιστρέφει στη Ελλάδα και ανοίγει το «Maison de couture Kritsas”.
Στην ανδρική μόδα στην δεκαετία του ΄50 επικρατούν τα σακάκια και τα παλτό
σε φαρδιά γραμμή όπου είχαν στρογγυλωμένα πέτα. Τα παντελόνια ήταν άνετα στο πάνω
μέρος και στένευαν στο κάτω μέρος. Η μεγάλη αλλαγή αφορούσε τους νέους άνδρες
με πρότυπα τον Marlo Brando και τον James Dean όπου φορούσαν
τζιν παντελόνια, δερμάτινα μπουφάν και απλά T-Shirt. Είναι η πρώτη φορά στην ιστορία της μόδας που τα τζιν δεν φοριούνται μόνο
από την εργατική τάξη. Αρχικά απαγορεύεται στα σχολεία της Αμερικής και λίγα χρόνια
αργότερα θα γίνουν το σήμα κατατεθέν τους.
Το μακιγιάζ στην δεκαετία του ΄50 είναι τονισμένα φρύδια σε γραμμή τόξου, eye-liner και μάσκαρα απαραίτητα. Τα χείλη βάφονται σε αποχρώσεις του κόκκινου και
του πορτοκαλί. Η βάση για το πρόσωπο είναι σε φυσικό τόνο και το ρουζ απαλό. Οι
δύο συνδυασμοί που επικρατούσαν ήταν μάσκαρα σε μωβ απόχρωση, μπλε eye-liner και μπλε του πάγου ή ασημί σκιά και μάσκαρα σε απόχρωση του χαλκού με
απαλή πράσινη σκιά.
Οι γυναίκες βάφουν τα μαλλιά τους και το ξανθό επικρατεί. Περιποιημένα
μαλλιά σε στυλ vaque, κότσους
μπανάνα ή μικρά σινιόν στην κορυφή του κεφαλιού.
Σχεδιαστές που εμφανίζονται την εποχή αυτή πέρα από το Yves Saint Laurent είναι ο Hubert de Givenchy, Luis-Feraud, Valentino, Ντίμης
Κρίτσας, Φιλήμωνας.
Hubert de Givenchy |
Είδωλα της εποχής είναι η Liz Taylor, Marilyn Monroe, Sophia Loren, Gina Lollobrigida, Anita Ekberg, Audrey Hepburn, Grace Kelly, Brigitte Bardot, Evita, Kim Novak, Natalie Wood, Ελλη
Λαμπέτη, Μελίνα Μερκούρη.